Sibir
Dragostea să fie mereu cu tine.Articole pe blog pe Emil Petrov.
blogs left blogs right
ЕМИЛ
ЕМИЛ, 58
« sibir.bg
КОРАБИ БЛИЗНАЦИ НА ТИТАНИК. A+ A- Написана на : 2017-06-19 19:06:46
КОРАБИ БЛИЗНАЦИ НА ТИТАНИК.

 На снимката мястото откъдето тръгва " Титаник".

БРИТАНЦИТЕ СА МЕРАКЛИИ НА ГОЛЕМИ ПАСАЖЕРСКИ КОРАБИ. И ги строят – без много да му мислят. Кога у дома – кога зад граница. Подир скандалният "Грейт Ийстърн"- технологично недоразумение на корабостроенето, съчетаващо в себе си безброй патенти на Ийсъмбард Брюнел; в началото на двайсти век назрява строежът на супер-пасажери.

Парите са бол. Строят се едновременно два кораба. Планира се и трети. Челният ще бъде наречен "Титаник". И, ще погине. Вторият и третият ще бъдат по-удачлииви - "Британик" и "Олимпик". Въпреки многознайството на изперкали капитани за далечно плаване. Както "Грейт Ийстърн", така и "Титаник", прокарват нови концепции в корабостроенето и корабоплаването.

Разрекламиран, като изключително надежден, "Титаник" приема на борд златната задокеанска пяна милиардери, между които знаменитият сър Джей Джей Астор, Джак Фитрел ,Уйлям Т. Стийд, Хари Виденер и безброй съвсем неизвестни. Заедно с Пиърпонт Морган, мнозина от тях участват във финансирането на това чудовище. Нещо обаче се случва. Поради "бизнес дела" Пиърпонт Морган слиза обратно на брега. За да хване друг параход.

Бедняците нелегални емигранти, между тях около 91 българи, не успяват да го сторят. И погиват, в ледените води на Северният Атлантик. Строежът на кораба върви под висок медиен шум. Пренасянето на готовите корабни винтове от недалечните металообработващи заводи до корабостроителницата, извършвано с талига - впрягове от десетки товарни коне, прилича на безумно литийно шествие.Музеят на Титаник.Музеят на Титаник.

Спускането на вода е съпроводено със салюти и присъствие на най-висши длъжностни лица. Годината 1912 е богата на тежки катастрофи на море.

В ЧЕРНО МОРЕ ЗАГИВА ПАСАЖЕРЪТ–" RUSS" 172 УДАВЕНИ.

"PRINCIPE DE DUSTRIAS" – ПОТЪВА НЕДАЛЕЧ  ОТ СЕБАСТИАН ПОЙНТ–500 УДАВЕНИ.

"JONGAL"–ПОТЪВА НЕДАЛЕЧ ОТ БРЕГОВЕТЕ НА АВСТРАЛИЯ 130 УДАВЕНИ.

"ОBNEVKAНА" РЕКА ДВИНА 115 УДАВЕНИ. 

"KIEKER–MARU" КРАЙ ЯПОНИЯ 1000 УДАВЕНИ.Мемориал Титаник.Мемориал Титаник.

  "Titanik" в Северния Атлантик – над 1000 жертви. Този списък не е изчерпателен. В него не влизат "дребните" катастрофи на кораби под 500 БРТ. Тях и сега "Лойд" избягва да застрахова.

Съществуват безброй предположения, на какво именно се дължи потъването на теоретически изключително безопасния плаващ трансантлантически Дворец. Съдебните органи приемат "сблъсък с айсберг". Това нашепва и киното. Частни експерти считат тези констатации за немеродавни, а последни свидетели и оцелели – отдавна са в лоното на Всевишния.

Катастрофата на най-добре екипирания пътнически кораб на века, навярно ще остане вечна загадка. Тя предизвиква подписване на "Международна конвенция за опазване на човешкия живот на море". Безкрайно преработвана и актуализирана. В съгласие с технологическия напредък, и промените в международното и часто законодателство.

"ТИТАНИК" Е ЧЕЛЕН КОРАБ КЛАС" ОЛИМПИК", (46 328 БРТ, дължина 269 м, Ширина 28,2 м, Газене 10,54 м, Скорост 23-24 възла, екипаж 885 души; 3 гребни винта, 3 парни машини, 29 парни котли, 55 000 конски сили обща мощност, 11 палуби, 9 асансьора, 540 м от кила до върха на комините, 2000 илюминатора и така наречен, от серия от три кораба, заложени в корабостроителниците "Harland and Wolff" - Белфаст.Част от Мемориала.Част от Мемориала.

Първата световна война чука на прага. Великобритания разчита на своите задморски територии, най-вече на САЩ. За сега се предполага два кораба да държат особено печелившата миграционна линия: Саутхямптън – Шербур – Куинстаун - Ню Йорк. Третият – за военни цели. "Титаник" не успява. В съдбовните събития се вглеждат ред изследователи. Дали казват много? 14 АПРИЛ 1912 09,00 -

ПЪРВО СЪОБЩЕНИЕ ЗА АЙСБЕРГИ - 42°С.Ш. И 49-51 З.Д. 23,00 -

ШЕСТО ПРЕДУПРЕЖДЕНИЕ ОТ "КАЛИФОРНИЪН" 23,40 -

"ТИТАНИК" СЕ СБЛЪСКВА С АЙСБЕРГ -

41°.6′С.Ш И 50°14′З.Д. 15 АПРИЛ 1912 00,13 -

ПЪРВИ ПОДАДЕН СИГНАЛ ЗА ПОМОЩ. 01,55 -

СПУСНАТА ПОСЛЕДНА 20-ТА СПАСИТЕЛНА ЛОДКА 02,10 -

ИЗПРАТЕН ПОСЛЕДЕН СИГНАЛ ЗА ПОМОЩ 02,18 -

"ТИТАНИК" СЕ РАЗЦЕПВА НА ДВЕ ЧАСТИ 02,20 -

"ТИТАНИК" ПОТЪВА 03,30 - ПРИСТИГА "КАРПАТИЯ" 04,10 -

ЗАПОЧВА КАЧВАНЕ НА ХОРА ОТ ЛОДКИТЕ –

ТЕ СЪВСЕМ НЕ СА МНОГО 08,50 -

"КАРПАТИЯ" ВЗЕМА КУРС ЗА НЮ ЙОРК.

Безусловно всички кораби по света спускат флагове в знак на траур. Тръгва мълва. При залагане на кила на "Титаник", висш представител на собственика "Уайт Стар Лайн" си е позволил да заявяви: "Дори сам Господ-Бог не би могъл да потопи този кораб." Едва ли Господ-Бог се е вслушал в това твърдение. Без да забрави, че Англия е подслон на безброй секти, войнствен анархо-синдикализъм, и слабо осъзнат протокомунизъм.

Индустриалната безработица е масова. Безработните манифестанти нямат сили да пеят – и – подсвиркват песните с уста. /Follow Рокуел Кент/ Набързо прехвърленият от друг пасажер на компанията капитан, е повярвал на твърденията за "супер-непотопяемост". Подир трийсетминутно суетене по безкрайните канижели на кораб, от който си няма детайлно понятие, Капитан Далечно Плаване Едуард Джон Смит, на работа в "Уайт Стар Лайн" повече от четвърт век, се самозастрелва /!?!/. От седем помощник-капитани - загиват трима. От 25 механика – загиват всички.

От двама радисти /първа радиостанция на пасажер!/ - загива един. Паниката е всеобща. Некомпетентността – смъртоносна. Спасилите се "мъже" най-вече са стюарди представили се за "гребци". От всичко останали на борда 1600 души, в осемнайсетте лодки намират спасение 13 човека. Първи скача в спасителна лодка корабособственикът Брюс Исмей. По-късно той ще бъде порицан и съден.

Мултимилиардерът Джон Джейкъб Астор предпочита смъртта пред позора. Салонният оркестър на Золас Хартли дъни особено популярният и понастоящем рагтайм "По-близо до Теб, о Господи!" В 02,20 след полунощ, "Титаник" се изправя, забива нос във водата. Всред грохот на вериги и взривове от парните котли, потъва. Наоколо, при минус два градуса температура на водата, се давят стотици невинни хора. Повярвали, че капиталът обезпечава най-напред тях, и едва подир това своите печалби.

ПРЕЗ ЛЯТОТО НА 1985 РОБЪРТ БАЛАРД от Уудсхолския океаногеографски институт, заедно с двама души, открива със сонар и достига останките от "Титаник" на дълбочина 3795 м. За целта се използва изследователска подводница и фоторобот. Заключението: Отсъства всякаква пробойна. Ламарината на борда е издържала ударът на айсберга. Нитовите съединения са се оказали крехки. /Икономична нискокачествена стомана!

СЪДБАТА НА ДРУГИТЕ ДВА КОРАБА Е РАЗЛИЧНА.

"Британик" с приблизително подобни параметри, превърнат в плаваща болница по време на Първата Световна Война, се натъква на мина /21.11.1916/08,12/, и потъва край остров Кил. Неговите 1036 пасажери и екипаж, са спасени. Загиват едва трима.

" Олимпик " изкарва Първата Световна Война, пренасяйки войски от Канада и САЩ до Европа. През 1935 е изваден от състава на Кралските ВМС и продаден за 100 000 паунда, за да бъде нарязан. Което се случва през 1937.

В КРАЯТ НА ДЕВЕТДЕСЕТТЕ ГОДИНИ НА ДВАЙСТИ ВЕК, американецът Джеймс Камерън решава да пресъздаде погиването на "Титаник". Повече от 1000 работници, колкото са били необходими за построяване на истинския "Титаник" през 1911-1912, започват да правят неговото филмово макет-копие.

Тук отиват само 1400 т стомана, само 13000 нита, само 15000 листа авиационен шпертплат, само няколко т боя. Макетът е изграден от ватерлинията нагоре – само една надлъжна половина на кораба. Защото се работи с компютър. Специален басейн /80 000 м.куб/ поема макета, за да генерира вълни, безмълвие и поражение.

Една ирландска кръчма предоставя под наем екипировката смъкната от "Олимпик" /1935-1937/, с която се гордее. НИЕ РЯДКО ПОДОЗИРАМЕ, какво дължим на своите и чуждите предците. Прекалено информирани, топличко облечени, често преуспели, ние едва ли имаме време да си се замислим какво именно ни липсва. Не само нам. И на обществото.

Струва ми се – нарича се – Познание. (Знанието си го имаме на файлове!) Познанието е онова - което всинца липсва. В това отношение, преразглеждане на стари и не чак толкова стари - наши и чужди - трагически истории, тяхното съвременно интерпетиране, е онази магическа сламка на Вяра, Надежда и Любов, от която - до неотдавна - оставахме насилствено лишени.

"Британик" - корабът близнак на "Титаник", споделя съдбата му.Същата съдба има и другия кораб близнак"Олимпик" той се удря в друг кораб но не потъва .

Британик потъва трагично, но не след сблъсък с айсберг, а във военно време. Изследователите още спорят по въпроса дали е потопен от торпила, изстреляна от вражеска подводница, или се е натъкнал на мина.

Трагедията се разиграва в утрото на 21 ноември 1916 година, а резултатът са трийсет жертви от 1036 души на борда… Историята на "Британик" тръгва от корабостроителницата "Харланд и Волф" в Белфаст.

След потъването на "Титаник" компанията собственик "Уайт стар лайн" решава да укрепи допълнително другите два луксозни лайнера "Британик" и "Олимпик".

Корпусът става двоен, укрепват се машинните отделения и котелните помещения и водонепроницаемите прегради от шест стават петнайсет. Увеличава се и броят на спасителните лодки. Със своите 48 158 тона и дължина 269 метра корабът изглежда още по-голям и могъщ от "Титаник" и не случайно първоначалната идея била да се казва “Гигантик” От "Уайт стар лайн" обаче винаги са отричали, че е спрягано подобно име.

"Британик" е пуснат на вода на 26 февруари 1914-а за финално довършване, но то се забавя заради избухването на Първата световна война. Тогава гражданските поръчки, каквато е лайнерът, се забавят за сметка на военните.

Чак през май 1915-а са приключени проучванията на двигателите и корабът е приготвен за спешна експлоатация. На 13 ноември 1915-а Адмиралтейството го реквизира и превръща в болница. Пребоядисан в бяло с огромни червени кръстове и хоризонтално зелено райе, лайнерът получава и ново име: "Кораб болница на Нейно величество".

Начело на командването е капитан Чарлс А. Бартлет. След пет успешни курса до Близкия изток и обратно до Обединеното кралство, транспортирайки болни и ранени, "Британик" тръгва на последното си пътуване от Саутхемптън за Лемнос в 14,23 часа на 12 ноември 1916 г.

Корабът минава Гибралтар към полунощ на 15 ноември и пристига в Неапол на сутринта на 17 ноември за обичайното зареждане с гориво и товар от въглища и вода.

Буря го задържа в италианското пристанище до неделя следобед, когато кап. Бартлет решава да използва затишието и да продължи. В крайна сметка корабът минава пролива Месина без проблеми и на 21 ноември сутринта под пълна пара доближава остров Кеа Изведнъж в 8,12 мощна експлозия разтърсва "Британик".

По това време лекарите и медсестрите закусват в трапезарията, а капитанът е на мостика заедно със старши офицера Хюм. Медиците тутакси се отправят към болничните помещения, а Бартлет заръчва да се затворят преградните стени за водата и изпраща сигнал за помощ.

От мостика той вижда отлично пораженията -става ясно, че експлозията в дясната част на кораба е повредила водоустойчивите прегради и четири отсега светкавично се пълнят с вода. Само две минути след взрива петото и шестото котелно помещение започват евакуация.

Въпреки хладнокръвието и бързите решения на капитана обаче "Британик" е обречен. За 10 минути положението на кораба е същото, каквото при "Титаник" един час след сблъсъка с айсберга. Капитан Бартлет вижда на три мили брега на остров Кеа и решава да предприеме последно отчаяно усилие- да доближи още кораба до брега.

В този момент екипажът му изпълнява заповедите безпрекословно. Няколко стюарди обаче предизвикват паника и опитват да превземат спасителните лодки. Така в 8,30 започват спускане на две лодки от поста на офицер Дейвид Лоус без негово разрешение.

Лодките обаче плясват силно във водата, водовъртежът от витлата на кораба ги засмуква към машините и вместо спасение настава кървава баня Бартлет, виждайки, че водата нахлува по-бързо, когато "Британик" се движи, нарежда спирането на машините.

Секунди преди третата спасителна лодка да стане на трески, витлата спират и хората са спасени. В 8,35 капитанът официално дава заповед на екипажа да спусне лодките. В 9,07, само 55 минути след експлозията, "Британик" потъва.

Ранените и моряците обаче вече са в лодките. Първа помощ им оказват гръцките рибари от остров Кеа.

В селцето Конрисиа, докъдето стигат оцелелите лекари и медицински сестри, е организиран полеви лазарет. Медиците превързват обезобразените мъже с бинтове, накъсани от парчета от жилетки. Години по-късно трагедията на "Британик" видя бял свят и на екрана във филма на режисьора Брайън Тренчърд-Смит.